Ломачинці: метрична книга 1814 року

Автор: admin

Олексій Мандзяк

 

27 березня 1808 року указом російського імператора Олександра I був утворений Екзархат Молдови, Валахії і Бессарабії, підпорядкований Святішому Синоду Російської православної церкви. До нього були включені і парафії Хотинського цинуту (повіту)[1]. У жовтні 1808 року за розпорядженням екзарха і митрополита, владики Гавриїла (Г.Г. Бенулеску-Бодоні) (1746-1821) в парафіях Екзархату були введені метричні книги, обов’язкове ведення яких на території Російської імперії встановлено «Додатком до Духовного регламенту» 1722 року. В ці книги вносились відомості про хрещення, вінчання і смерть парафіян, а також про перехід людей із різних віросповідань у православну віру. Церковний історик протоієрей М. Флорінський відзначає, що «це було вкрай важливе рішення, тому що книги стали офіційними документами, за якими можна було встановити ступінь спорідненості для правильного вирішення судових справ, пов’язаних зі спадковими спорами. Крім того, метричні книги сприяли зменшенню числа незаконнонароджених дітей, а також дозволяли здійснювати статистичний контроль за міграцією населення. Введення метричних книг принесло добрі плоди для церкви і держави. Раніше судові інстанції князівств при розгляді справ не мали офіційних даних про народження, хрещення, шлюби й ін. Зниження кількості позашлюбних народжень, безумовно, сприяло моральному оздоровленню суспільства»[2].

Парафіяни Архангело-Михайлівської церкви села Ломачинці, 1960 рік. Фото із зібрання Юрія Кривого

Проте, в церквах Сокирянщини метричні книги у вигляді списків велися ще до цього розпорядження екзарха, як мінімум при Проїлавському митрополиті Парфенії II, а мабуть й раніше. У Свято-Миколаївській церкві села Коболчин станом на 1896 рік зберігалися метричні книги 1790 року. Один із місцевих краєзнавців розповідав, що бачив записи про народження зроблені в Іоанно-Богословській церкві села Молодове 1802 року. У Архангело-Михайлівській церкві села Сербичани, за даними на 1896 рік зберігалися метричні книги починаючи з 1805 року[3]. Це ж ми бачимо і в деяких інших селах колишньої Хотинської райї. Наприклад, у «Відомості про Успенсько-Богородичну церкву села Наславча, 5-го округу Хотинського повіту Кишинівської єпархії, про священно-і церковнослужителів її, за 1896 рік» відзначено: «Копії з метричних книг починаючи з 1805 року і по теперішній рік зберігаються в цілості»[4].

Дзвінниця біля старої ломачинецької Свято-Михайлівської церкви. Фото 2011 року.

Але ці більш ранні метричні записи деколи робилися не по формі і іноді на окремих, підчас різного розміру і розкреслених власноруч папірцях, які потім зшивалися в книгу (зошит). В 1808-1809 роках практично у всі тодішні церкви Сокирянщини були завезені нові метричні книги – стандартні аркуші, прошиті шнуром і скріплені сургучною печаткою, на яких відтепер і повинні були робитися записи. При цьому, що ми бачимо в доступних нам документах, одні священики привезли ці книги із м. Хотина в 1808 році (села Молодове і Сербичани), а інші затягнули цю справу до 1809 року. В Білоусівці ці книги взагалі появилися тільки в 1810 році, але записи у цьому селі велися причетниками по своєму і до цього, а тому в нову книгу внесли всі записи за попередній 1809 рік[5].

Щодо Ломачинців, то перша нам відома метрична книга була укладена у другій половині 1806 року. Але про її наявність ми можемо судити тільки по посиланням більш пізніших церковних документів протопопії Хотинського цинуту. У «Відомості про Архангело-Михайлівську церкву Хотинського повіту села Ломачинець» за 1830 рік зазначено, що там «в цілісності» зберігалися метричні книги починаючи з 1808 року[6]. Проте, у 1840-х роках, за невідомими нам причинами ці книги зникнули. У «Відомості про Архангело-Михайлівську церкву Хотинського повіту поміщицького села Ломачинець» за 1853 рік читаємо «Копії з метричних книг з 1809 року зберігаються в цілісності»[7]. Теж саме ми знаходимо і відомостях про церкву за пізніші роки, наприклад, за 1878, 1888 і 1914 роки[8]. Але й ця метрична книга не «дійшла» до наших днів. Нині сама найстаріша із метричних книг Свято-Михайлівської церкви села Ломачинці датована 1814 року і зберігається в Державному архіві Чернівецької області[9]. Нижче наводимо скорочений зміст записів зроблених в цій церковній книзі.

Загальний вигляд на цей час новозбудованої Свято-Михайлівської церкви с. Ломачинці, разом з старою церквою, що була збудована у 1811 р. і освячена у 1813 р. із дзвінницею, що була збудована у 1865 році. Фото Дениса Кучерявого, 2011 р.

 

НАРОДЖЕНІ

 

  1. 14 січня народжена і 18 січня хрещена Онисія – дочка жителя села Ломачинці Петра Твердохліба і його

    Перший аркуш метричної книги

    жінки Анни. Хрещеницею (хрещена мати) була Параскева – дружина Стефана Рибака з села Сокиряни.

  2. 16 січня народжена і 24 січня хрещена Домнікія – дочка жителя села Ломачинці Якова Твердохліба і його жінки Варвари. Хрещеницею була жителька того ж села Євдокія – дружина Мойсея Твердохліба.
  3. 18 січня народжений і 25 січня хрещений Григорій – син жителя села Ломачинці Федіра Гонци (Гонцового), зятя Єфрема, і його жінки Варвари. Хрещеним батьком був житель того ж села Іван Бузурний.
  4. 20 січня народжений і 28 січня хрещений Антоній – син жителя села Ломачинці Корнилія Чумака і його жінки Ірини. Хрещеним батьком був житель того ж села Іван (Іоанн) Свинобій.
  5. 17 січня народжений і 30 січня хрещений Григорій – син жителя села Ломачинці Івана Коцюруби і його жінки Єлени. Хрещеницею була жителька того ж села <…> — дружина Николая <…>.
  6. 20 січня народжений і 30 січня хрещений Йосиф – син жителя села Ломачинці Івана Гайдея і його жінки Юстини. Хрещеним батьком був житель того ж села Яків Жарюк.
  7. 27 січня народжений і 30 січня хрещений Іван – син жителя села Ломачинці Дмитра і його жінки Марії. Хрещеним батьком був Георгій – син жителя того ж села <…>.
  8. 1 березня народжений і 8 березня хрещений Тимофій – син жителя села Ломачинці Федора Довбенки і його жінки Ірини. Хрещеним батьком був житель того ж села Яків Твердохліб.
  9. 4 березня народжений і 8 березня хрещений Василь – син Івана сина Андрійова[10], і жінки Ксенії. Хрещеним батьком був житель того ж села Петро Твердохліб.
  10. 6 березня народжена і 22 березня хрещена Агафія – дочка жителя села Ломачинці Данила Довбенки і його жінки Катерини. Хрещеницею (хрещена мати) була Параскева – дружина жителя того ж села Якова Боднарука.
  11. 8 березня народжений і 25 березня хрещений Кіндрат – син жителя села Ломачинці Йосифа Рабишиного і його жінки Марії. Хрещеним батьком був Авксентій – син жителя того ж села Данила Довбенки.
  12. 11 березня народжена і 25 березня хрещена Дарія – дочка жителя села Ломачинці Григорія Рабишиного і його жінки Агрипини. Хрещеним батьком був житель того ж села <…> Мазуряк.
  13. 17 березня народжений і 29 березня хрещений Марко – син жителя села Ломачинці Василя Негури і його жінки Ірини. Хрещеним батьком був житель того ж села Йосиф <…>.
  14. 16 квітня народжена і 26 квітня хрещена Ірина – дочка жителя села Ломачинці Дем’яна Маланчука і його жінки Пелагії. Хрещеним батьком був житель того ж села Яків Твердохліб.
  15. 19 квітня народжений і 26 квітня хрещений Семен – син жителя села Ломачинці Григорія Андрєєва[11] і його жінки Ксенії. Хрещеним батьком був житель того ж села Іван <…>.
  16. 4 травня народжена і 9 травня хрещена Пелагія – дочка жителя села Ломачинці Івана Мазура і його жінки Євдокії. Хрещеницею була Катерина – дружина жителя того ж села Семена <…>.
  17. 13 квітня народжений і 10 травня хрещений Артемон – син жителя села Ломачинці Кирила Пономаря і його жінки Дарії. Хрещеним батьком був житель того ж села <…>.
  18. 29 квітня народжена і 17 травня хрещена Пелагія – дочка жителя села Ломачинці Афанасія Бакицького і його жінки Євдокії. Хрещеницею була Євдокія – дочка жителя того ж села Михайла <…>.
  19. 19 червня народжений і 24 червня хрещений Федір – син жителя села Ломачинці Лук’яна Мазура (Мазурового) і його жінки Марії. Хрещеним батьком був житель того ж села Тимофій Руденко.
  20. 11 липня народжений і 14 липня хрещений Іван – син жителя села Ломачинці Івана Тарасюка і його жінки Євдокії. Хрещеним батьком був житель того ж села Андрій Лук’янів.
  21. 19 липня народжений і 26 липня хрещений Семен – син жителя села Ломачинці Тимофія Руденки і його жінки Марії. Хрещеним батьком був житель того ж села Николай.
  22. 15 серпня народжений і 16 серпня хрещений Матвій – син жителя села Ломачинці Федора Юсипова і його жінки Агафії. Хрещеним батьком був житель того ж села Іван Нагірняк.
  23. 19 серпня народжений і 28 серпня хрещений Андрій – син жителя села Ломачинці Григорія Боднара і його жінки Марії. Хрещеним батьком був житель того ж села Яків Рабишин.
  24. 16 серпня народжений і 29 серпня хрещений Євфимій – син жителя села Ломачинці Івана Гончара і його жінки Параскеви. Хрещеницею була Ірина – жінка жителя того ж села Федора Довбенки.
  25. 17 жовтня народжений і 22 жовтня хрещений Яків – син жителя села Ломачинці Николая Гонци (Гонцового) і його жінки Анни. Хрещеним батьком був житель того ж села <…>.
  26. 18 жовтня народжений і 29 жовтня хрещений Нестор – син жителя села Ломачинці Кирила Тарасюка і його жінки Параскеви. Хрещеним батьком був <…> — син жителя того ж села <…>.
  27. 9 жовтня народжена і 30 жовтня хрещена Христина – дочка жителя села Ломачинці Михайла Бузурного і його жінки Христини. Хрещеницею була <…> — дружина жителя того ж села <…>.
  28. 10 листопада народжена і 22 листопада хрещена Матрона – дочка жителя села Ломачинці Лук’яна Твердохліба і його жінки Євдокії. Хрещеницею була Анна – дружина жителя того ж села Михайла Твердохліба.
  29. 18 листопада народжений і 30 листопада хрещений Матвій – син жителя села Ломачинці Якова Гончара і його жінки Агафії. Хрещеним батьком був житель того ж села Іван Мазуряк.
  30. 20 грудня хрещений Стефан – син жителя села Ломачинці Максима Нагірняка і його жінки Марії. Хрещеним батьком був житель того ж села Петро Кушнір.
  31. 21 грудня народжений і 29 грудня хрещений Стефан – син жителя села Ломачинці Василя Гончара і його жінки Ірини. Хрещеним батьком був Прокоп – син жителя того ж села Івана Гончара.

 

ШЛЮБ

Останній аркуш метричної книги

  1. 28 січня вінчалися: села Новоселиці вдівець Афанасій <…> з дівчиною Іриною, дочкою жителя села Ломачинці Пантелія Гончара.

 

ПОМЕРЛИ

 

  1. <…> лютого, жителя села Ломачинці Івана Дмитрового жінка Олена. 35 років.
  2. 7 лютого жителя села Ломачинці Івана Коцюруби син Яків. 18 років.
  3. 11 квітня, жителя села Ломачинці Григора Жарюка жінка Тетяна. 70 років.
  4. 5 квітня, житель села Ломачинці Йосиф Рикимщук (?). 55 років.
  5. 15 квітня, жителя села Ломачинці Василя <…> син Семен. 3 роки.
  6. 17 квітня, жителя села Ломачинці Андрія Повового жінка Євдокія. 65 років.
  7. 7 травня, жителя села Ломачинці Семена Жарюка жінка Пелагія. 30 років.
  8. 19 травня, житель села Ломачинці Касян Мельник. <…>
  9. 13 червня, житель села Ломачинці Стефан Григоришин. <…>
  10. 5 липня, жителя села Ломачинці Василя Бароси син Касян. <…>
  11. 15 серпня, жителя села Ломачинці Василя Бароси дочка Марія. <…>
  12. 7 жовтня, жителя села Ломачинці Якова Гончара син Петро. <…>
  13. 16 жовтня, жителя села Ломачинці Івана Ступака жінка Анастасія. 67 років.

Як ми бачимо, за офіційними даними у 1814 році в селі Ломачинці зафіксовано 31 народження, 1 шлюб і 13 смертей. Хрещення, вінчання і поховання здійснювали тодішні священики місцевої Архангело-Михайлівської церкви Антоній Паховський і благочинний Семен Лозан.

 

 

 

_________________________________________________________________

[1] Мандзяк О.С. Православна Церква на Сокирянщині / Мандзяк Олексій Степанович, автор і упорядник. – «Сокирянщина», 2016. – С. 48-49.

[2] Флоринский Н. Влияние Русской право-славной церкви на молдо-влахийские митрополии начала XIX века // Русин. – Кишинев: Общественная организация «Русь», 2005. –№ 2. – С. 148.

[3] Мандзяк О.С. Православна Церква на Сокирянщині / Мандзяк Олексій Степанович, автор і упорядник. – «Сокирянщина», 2016. – С. 50.

[4] Ведомость о Успенско-Богородичной церкви села Наславча, 5-го округа Хотинского уезда Кишиневской епархии, о священно и церковнослужителях ее, за 1896 год // Ведомости о церквях Хотинского уезда за 1896 год. – ДАЧО, ф. 605, оп. 1, спр. 195. – Арк. 105зв.

[5] Мандзяк О.С. Православна Церква на Сокирянщині / Мандзяк Олексій Степанович, автор і упорядник. – «Сокирянщина», 2016. – С. 50.

[6] Ведомость о Архангело-Михайловской церкви Хотинского уезда селения Ломаченец, за 1830 год // Кишиневская духовная консистория (по делам Хотинского уезда). Формулярные ведомости церквей Хотинского уезда за 1830 год. – ДАЧО, ф. 605, оп. 1, спр. 44. – Арк. 186зв.

[7] Ведомость о Архангело-Михайловской церкви Хотинского уезда помещичьего селения Ломачинец, за 1853 год // Кишиневская духовная консистория (по делам Хотинского уезда). Клировая ведомость приходов Хотинского уезда за 1853 год. – ДАЧО, ф. 605, оп. 1, спр. 106. – Арк. 580зв.

[8] Ведомость о Архангело-Михайловской церкви 5-го округа Хотинского уезда села Ломачинец, состоящей в Ломачинецком приходе, за 1878 год // Кишиневская духовная консистория (по делам Хотинского уезда). Клировые ведомости церковных приходов 5-го округа Хотинского уезда за 1878 год. – ДАЧО, ф. 605, оп. 1, спр. 184. – Арк. 67зв; Ведомость о Архангело-Михайловской церкви Кишиневской епархии 5-го округа Хотинского уезда села Ломачинец, за 1888 год // Кишиневская духовная консистория (по делам Хотинского уезда). Клировая ведомость приходов Хотинского уезда за 1888 год. – ДАЧО, ф. 605, оп. 1, спр. 191. – Арк. 80; Ведомость о церкви в честь Св. Архистратига Михаила состоящей в селе Ломачинцах Хотинского уезда Кишиневской епархии, за 1914 год // Кишиневская духовная консистория. Клировая ведомость 5-го округа Хотинского уезда за 1914 год. – ДАЧО, ф. 605, оп. 1, спр. 221. – Арк. 93.

[9] Книга метричная Кишиневской и Хотинской епархии Хотинского цинута села Ломачинец Свято-Михайловской приходской церкви о родившихся, браком сочетавшихся и умерших, за 1814 год января 18 дня. – ДАЧО, ф. 605, оп. 1, спр. 19. – Арк.434 – 439.

[10] Можливо, що тут спотворене написання прізвища Андрійцов, яке і нині має поширення в Ломачинцях.

[11] Можливо, що тут спотворене написання прізвища Андрійцов.

Залиште свій коментар